תיאור מקרה

תיאור מקרה: עיוורון כתוצאה משימוש במטפורמין

חולת סוכרת שטופלה במטפורמין אובחנה עם חמצת לקטית הקשורה למטפורמין שהובילה לעיוורון זמני

מטפורמין (צילום: אילוסטרציה)

מקרה של אישה בת 58 שלקתה בעיוורון לאחר שקיבלה מטפורמין מדווח בכתב העת Journal of Medical Case Reports.

האישה, עם היסטוריה של סוכרת מסוג 2 עם נפרופתיה ומחלת לב, טופלה במטפורמין, באינסולין ובתרופות לאיזון מצב הלב. בעקבות הטיפול, היא החלה לסבול מבחילות, הקאות, חמצת מטבולית של מרווח אניונים (Anion gap) בשל היפרלקטטמיה ופגיעה חריפה בכליות.

האישה אושפזה לאחר שפיתחה עיוורון פתאומי וטופלה בהידרציה תוך ורידית ותיקון החמצת המטבולית. בדיקה אבחנתית שנעשתה לה שללה גורמים מרכזיים לשינוי במצבה והתסמינים הללו  נעלמו זמן קצר לאחר תחילת הדיאליזה הוורידית המתמשכת. השינוי הזה מאשר, לדברי החוקרים, את האבחנה של חמצת לקטית הקשורה למטפורמין.

מטפורמין היא תרופה נפוצה לטיפול בסוכרת מסוג 2. יתרונותיה כוללים סיכון נמוך להיפוגליקמיה, אין לה השפעה על משקל, עלותה נמוכה והשפעותיה הן אנטי דלקתיות מגנות על הלב.

אי ספיקת כליות היא אחת מהתוויות הנגד לשימוש במטפורמין. צריכת התרופה לחולים עם ירידה בתפקוד הכליות עלול לגרום לחמצת מטפורמין המעלה משמעותית את הסיכון לתמותה. לפיכך כותבים החוקרים כי זיהוי מוקדם וטיפול בחמצת מטפורמין הכרחיים.

החוקרים מסכמים כי הפרעה מטבולית עלולה לגרום לעיוורון חריף. חמצת מטבולית אצל מטופל עם היסטוריה של נטילת מטפורמין מעלה חשד לחמצת מטפורמין שמחייבת טיפול מיידי ללא המתנה לבדיקות נוספות, במיוחד במקרה של עיוורון פתאומי. נדרש מחקר נוסף של עיוורון הניתן להחלמה הקשור לחמצת מטבולית קשה.

נושאים קשורים:  חמצת מטבולית,  עיוורון,  מטפורמין,  חדשות,  תיאור מקרה,  סוכרת
תגובות