• יו"ר: פרופ' דורון גוטהלף
  • מזכירה: ד"ר שלומית צפריר
  • יו"ר נבחר וגזבר: ד"ר אורי יצקר
  • חברי הוועד: ד"ר עמית שלו, ד"ר תומר לוי, ד"ר עולא מורד, ד"ר טל שלטון, ד"ר אילת גוטהלף, ד"ר יובל רווה
  • מתמחים: ד"ר תומר מבורך, ד"ר עדי דרפיש גנון, ד"ר הדר שדה
מחקרים

פרמקוגנטיקה קומבינטורית בדיכאון במתבגרים

תוצאות המחקר הדגימו כי פרמקוגנטיקה לא משפיעה על יעילות הטיפול במתבגרים עם דיכאון

18.05.2022, 11:26

כיום ישנם פאנלים פרמקוגנטיים מסחריים רבים הזמינים לשימוש קליני שגרתי בפסיכיאטריה. עם זאת, ישנו מיעוט מידע מחקרי בנוגע לשימוש בפאנלים של פרמקוגנטיקה קומבינטורית במטרה לשפר את טיפול בדיכאון במתבגרים.

במחקר שממצאיו תוארו בכתב העת Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry חוקרים ביקשו להעריך באופן פרוספקטיבי את ההשפעה הקלינית של בדיקות פרמקוגנטיקה קומבינטורית בחולים שקיבלו טיפול תרופתי לדיכאון. המחקר בוצע במתכונת אקראית עם סמיות כפולה וקבוצת ביקורת.

במחקר השתתפו 176 מתבגרים מגיל 13 ועד גיל 18 הסובלים מהפרעת דיכאון מאג׳ורי בינונית עד חמורה. זרועות הטיפול כללו מטופלים שתוצאות הבדיקות הפרמקוגנטיות היו זמינות אצלם בתחילת (זרוע ה-GENE;י84 מטופלים) ומטופלים שטופלו לפי שיטת הטיפול המקובלת (זרוע ה-TAU;י92 מטופלים) ולהם היו בדיקות פרמקוגנטיקה זמינות רק לאחר ביקורת בת 8 שבועות. התוצאים שנבדקו כללו שיפור בתסמינים, תופעות הלוואי ואת שביעות הרצון לאחר 4 שבועות, 8 שבועות ו-6 חודשים של טיפול.

תוצאות המחקר לא הדגימו הבדלים בין זרוע ה-GENE וזרוע ה-TAU לאחר 8 שבועות או לאחר 6 חודשים בשיפור בתסמינים, נטל תופעות הלוואי או בשביעות רצון המטופלים. עוד נמצא כי תרופות מסוג SSRI נרשמו בשיעור גבוה יותר למשתתפים בזרוע TAU בהשוואה לזרוע ה-GENEי(p=0.024).

מניסוי זה עולה כי טיפול מונחה פרמקוגנטיקה קומבינטורית לא שיפר את תוצאי הטיפול בהשוואה לטיפול סטנדרטי ומתבגרים עם הפרעת דיכאון מאג׳ורי. במחקרים עתידיים רצוי לבחון כיצד זיווג תרופה וגן ספציפיים יכולים להשפיע על התוצאים הקליניים בטיפול במתבגרים עם הפרעת דיכאון ואיך לשלב פרמקוגנטיקה בפרקטיקה הקלינית.

מקור:

Vande Voort J. et al. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry (2022). https://doi.org/10.1016/j.jaac.2021.03.011

נושאים קשורים:  מחקרים,  דיכאון מאג'ורי,  דיכאון בגיל ההתבגרות,  פרמקוגנטיקה
תגובות