מחקרים

שינוי אורח חיים אצל מטופלי סוכרת ויתר לחץ דם באיזורים כפריים

במחקר זה נמצא כי איכות חיי המטופלים השתפרה עם התערבות אצל חולי יתר לחץ דם וסוכרת לא מאוזנים

20.03.2022, 16:11

סוכרת ולחץ דם אחראים ליותר מחצי מהתחלואה, תמותה ושנות חיים עם נכות במדינות מתפתחות. מחלות אלה משפיעות על איכות חיי המטופלים (QoL) ומשפחותיהם. ניהול מחלות אלה מתמקד לרוב בהתערבויות תרופתיות. על אף שטיפולים שאינם תרופתיים הינם חיוניים, ההטמעה שלהם מוטלת בספק. בעקבות כך מחקר זה נערך על מנת למדוד את היעילות של שינויים באורח חיים על QoL בקרב חולי יתר לחץ דם וסוכרת בלתי מאוזנים באזורים כפריים.

במחקר נכללו 300 מטופלים משלושה כפרים, כאשר תושבי כפר אחד עברו שינויים באורח חיים כהתערבות, תושבי הכפר השני עברו התערבות של שילוב פעילות גופנית ותושבי הכפר השלישי קיבלו טיפול סטנדרטי כקבוצת ביקורת. הנתונים במצב הבסיסי כללו מאפיינים סוציו-דמוגרפיים כמו מודעות ליתר לחץ דם, סוכרת, דפוסי אורח חיים ופעילות גופנית, ו-WHO QoL. המשתתפים אומנו, עברו מעקב והוערכו לאחר 12 חודשים בעקבות ההתערבות. דירוגי QoL הושוו בין הקבוצות וכן לפני ולאחר התערבות.

תוצאות המחקר הראו כי נמצא שיפור משמעותי ב-QoL ובכל ארבעת המישורים, בעיקר הפיזי, הפסיכולוגי,ותחום היחסים החברתיים, בשתי קבוצות ההתערבות. QoL הייתה טובה יותר משמעותית בשתי קבוצות ההתערבות בהשוואה לקבוצת הביקורת.

החוקרים סיכמו כי QoL השתפרה עם התערבות אצל חולי יתר לחץ דם וסוכרת לא מאוזנים. על פי החוקרים, תוצאות המחקר ממחישות את הצורך בטיפול הוליסטי עבור מחלות אלה.

מקור:

Kundapur, Rashmi  et. al (2022) JFMPC DOI: 10.4103/jfmpc.jfmpc_543_21

נושאים קשורים:  מחקרים,  סוכרת,  יתר לחץ דם,  אורח חיים
תגובות