הפטיטיס C

אנטיגן הליבה של הפטיטיס C כאלגוריתם חלופי לאבחנה של זיהום פעיל בקרב אוכלוסיית חולי המו-דיאליזה

חוקרים סבורים כי בדיקה לזיהוי אנטיגן הליבה של הפטיטיס C מהווה שיטה חסכונית ויעילה לזיהוי הדבקה בנגיף בקרב חולי המו-דיאליזה

05.04.2021, 11:47
מכונת דיאליזה (צילום: אילוסטרציה)

ידוע כי במלזיה, רוב חולי ההמו-דיאליזה שחיוביים להפטיטיס C, אינם עוברים בדיקה אבחנתית חד משמעית המאמתת את ההדבקה, בשל העלות הגבוהה של בדיקת RNA נגיפי. לטענת החוקרים, בדיקה לזיהוי אנטיגן הליבה של נגיף ההפטיטיס Cי(HCV Core Antigen), עשויה להוות בדיקה אבחנתית חסכונית, שתסייע בזיהוי חולי המו-דיאליזה עם זיהום הפטיטיס C פעיל, שזכאים לקבל טיפול אנטי ויראלי ישיר.

החוקרים ערכו מחקר חתך להערכת המתאם בין נוכחות של אנטיגן הליבה של הפטיטיס C לבין נוכחות של RNA נגיפי, תוך כדי שבחנו את העלויות של אלגוריתמים שונים לאבחון זיהום פעיל עם הפטיטיס C, באמצעות בדיקות נוגדנים נגף הפטיטיס C, נוכחות אנטיגן ליבה ו-RNA נגיפי. הם נטלו דגימות דם לפני תחילת הדיאליזה ובדקו אותן הן לנוכחות של אנטיגן ליבה והן לנוכחות של RNA נגיפי. הנוכחות של אנטיגן הליבה נבדקה באמצעות בדיקה בשם Abbott ARCHITECT HCV Ag test.

החוקרים גייסו 227 חולי המו-דיאליזה מ-20 מרכזים רפואיים, כאשר הגיל הממוצע של הנבדקים היה 57.68 עם סטיית תקן של 12.48 שנים והגברים מהווים 56.8% (129) מאוכלוסיית המחקר. החוקרים מצאו כי הנוכחות של אנטיגן הליבה של הפטיטיס C היה בקורלציה טובה עם נוכחות של RNA נגיפי (מקדם Spearman של 0.943, p <0.001) עם רגישות של 93.9%, סגוליות של 99.3% ודיוק של 97.36%. כמו כן, אנליזה של העלויות אותה ביצעו החוקרים, הצביעה על כך שביצוע של בדיקה לזיהוי אנטיגן ליבה לאחר תוצאה חיובית בבדיקת נוגדנים ובדיקת RNA נגיפי לאחר תוצאה שלילית בבדיקת הנוגדנים, הוכיחו עצמם כאלגוריתם חסכוני מבחינת עלויות, בהשוואה לשיטת האבחון המקובלת.

החוקרים הגיעו למסקנה כי אנטיגן הליבה של הפטיטיס C נמצא בקורלציה טובה עם נוכחות RNA נגיפי ויכול להשתלב בהצלחה כאלגוריתם אבחנתי חלופי, במטרה לחסוך בעלויות אבחון חולי המו-דיאליזה עם הפטיטיס C. הם סבורים כי אלגוריתם חלופי זה רלוונטי במיוחד במדינות בעלות הכנסה בינונית-נמוכה, כמו מלזיה, זאת על מנת לייעל את השימוש במשאבי הבריאות ולהרוויח בתוצאים הקליניים.

מקור:

Wong, X. Z. et al. Nephrology 2021; https://doi.org/10.1111/nep.13862

נושאים קשורים:  הפטיטיס C,  רנ"א,  המו-דיאליזה,  מחקרים
תגובות