COVID-19 בישראל

האיגוד הישראלי לנפרולוגיה ויל"ד: יש לתת לחולי CKD קדימות לחיסון

האיגוד הישראלי לנפרולוגיה ויתר ל"ד פרסם נייר עמדה בנושא חיסון מטופלים עם מחלת כליה כרונית כנגד נגיף הקורונה

מכונת דיאליזה, מחלת כליות (צילום: אילוסטרציה)

האיגוד הישראלי לנפרולוגיה ויתר ל"ד פרסם הבוקר (א') נייר עמדה בנושא חיסון מטופלים עם מחלת כליה כרונית כנגד נגיף הקורונה. עמדת האיגוד תומכת במתן חיסון כנגד נגיף SARS CoV2 ומניעת תחלואה ב-COVID-19. מתן חיסון יעיל ובטוח, הן למטופלים והן לאנשי הצוות הרפואי, יקטין את שיעור ההידבקות בנגיף ויפחית את הסיכון להדבקה בתוך יחידות הדיאליזה בין המטופלים לבין עצמם ובין אנשי הצוות והמטופלים, צוין בנייר העמדה.

על נייר העמדה חתומים חברי הוועדה: ד"ר סוהיר אסדי מרמב"ם, ד"ר ויקטור פרחויקי מהמרכז הרפואי כרמל, ד"ר אורית קלוק בן בסט מ"איכילוב" וד"ר נעה ברר-ינאי מבית החולים הלל יפה.

חולים עם מחלת כליה כרונית, Chronic Kidney Disease - CKD בדומה לשאר האוכלוסיה בישראל, נכתב בנייר העמדה, חשופים ל-SARS CoV2. המרכז לבקרת מחלות בארה"ב הגדיר אנשים עם CKD כקבוצה בסיכון גבוה למחלה קשה. מנתונים שנאספו באירופה ובארה"ב עולה כי בקרב מטופלי דיאליזה שיעור התחלואה גבוה יותר מאשר באוכלוסיה הכללית וכך גם שיעור התמותה. מטופלים בהמודיאליזה נדרשים לרוב להגיע לשלושה טיפולים בשבוע למכוני דיאליזה בבתי חולים ובקהילה. בתנאי הטיפול הקיימים שמונעים ריחוק חברתי מלא ובנוכחות מקדם הדבקה גבוה באוכלוסיה הכללית, הסיכון להדבקה ומחלה תסמינית הוא משמעותי.

לאחר בחינת הספרות המקצועית, עמדות האיגודים המקצועיים בעולם, ודיון של צוות מקצועי של האיגוד בשיתוף מומחה למחלות זיהומיות, נכתבו הקווים המנחים הבאים:

  • מתן קדימות לחיסון מטופלי דיאליזה – המלצה להגדירם בקדימות גבוהה ביותר בדומה לדיירי בתי אבות.
  • . מטופלים עם CKD דרגה 5-4 שאינם מטופלים בדיאליזה מוגדרים בסיכון גבוה ומומלץ לחסנם בעדיפות גבוהה.
  • החיסון יינתן בעדיפות למטופלים שלא חלו ב 19-COVID בדומה לכלל האוכלוסיה.
  • מינון וצורת המתן: בדומה לאוכלוסיה הכללית ולפי הנחיות משרד הבריאות.
  • לסובלים מאלרגיות קשות מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל טרם קבלת החיסו
  • המשך עטיית מסיכות, כללי היגיינה וריחוק חברתי גם לאחר ביצוע החיסון.
  • קבלת החיסון מתוך רצון חופשי.

ההנחיות לחיסון מושתלי כליה, מועמדים להשתלה ומועמדים לתרום כליה מן החי – בהתאם לנייר עמדה של החברה להשתלות אשר יופץ בנפרד.

עוד צוין בנייר העמדה כי נכון לעכשיו קיימים פערים בידע לגבי חולים עם מחלות כליה וידוע כי בניסוי לתרכיב החיסון של "פייזר" נכללו 265 מטופלים עם מחלת כליה, אולם אין פילוח לפי שלבי CKD ואין נתונים לגבי יעילות ובטיחות באוכלוסיה זאת. גם יעילות ובטיחות החיסון לטווח ארוך עדיין אינן ידועות, כמו גם משך ההגנה והאם יש צורך בחיסון חוזר, עדיין נחקרים. כך גם מינון החיסון הנדרש במטופלים עם CKD בדרגה מתקדמת.

לגבי מטופלים עם CKD שהינם מדוכאי חיסון ו/או על רקע מחלה אוטואימונית, צוין כי קבוצה זאת לא נכללה במחקרים הקליניים ולכן אין מידע לגביה, אולם לאור הסיכון הגבוה לתחלואה קשה במטופלים אלה ובהתאם להנחיות משרד הבריאות, האיגוד מצטרף להמלצה על חיסונם. "אנו ממליצים כי ההחלטה על מתן החיסון ומועדו תתקבל לאחר דיון משותף בין המטופל והרופא המטפל וההוריות נגד למתן החיסון - על פי הנחיות משרד הבריאות", צוין.

האיגוד ממליץ ליזום מחקר רב מרכזי ארצי לבדיקת היעילות והבטיחות של חיסונים כנגד 19-COVID במטופלי דיאליזה ובבחינת התועלת לעומת הסיכון והנתונים הקיימים נכון להיום, האיגוד ממליץ על מתן החיסונים שעברו את האישורים הרגולטוריים. המלצה זאת תקפה הן למטופלים והן לצוותים הרפואיים הרב מקצועיים.

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  נייר עמדה,  חולי כליות,  דיאליזה
תגובות
אנונימי/ת
21.12.2020, 19:56

חשוב מאד. צריך להפיג את הבלבול והפחד בכלל החולים הכרוניים. בודאי חולי כליות.

אנונימי/ת
21.12.2020, 23:22

חשוב לעשות מה שקובעים הCDC ומומחי המחלות הזיהומיות ואפידימיולגים. כל איגוד דוחף ומושך בכיוונו וכך נוצר כאוס גדול. אבל בישראל כמו בישראל, עיין ערך קבינט הקורונה.

אנונימי/ת
22.12.2020, 06:14

מה קבע ה cdc? שסלבריטי וכוכבי תוכנית ריאליטי יקבלו לפני קשישים או חולים עם מחלות רקע?
זאת בדיוק ישראל ולכן מאד חשוב שיהיו כאלו מסמכים. הכאוס כבר אינהרנטי.

תגובה מאד לא אינטילגנטית שמשלבת את המילה 'דוחף' לא במקום. כנראה איזה אפידימיולוג ממגדל השן שלא מבין איפה הוא חי.

22.12.2020, 07:02

בחיי מגדל השן, תפקידם של האיגודים אינו רק לשמור על הרופאים אלא קודם כל על החולים! איני מכיר היטב את חולי הכיליה אך אני מביט באנשים הקשישים, החולים הכרוניים, המטופלים האונקולוגיים שאין להם כוח להידחף או לצעוק ואין להם בן משפחה בעל פה או חלילה בעל אגרוף, מי ידאג להם, בעלי ההון? כוכבנית מערוץ הילדים?