מחקרים

הקשר בין רוזציאה למחלות קרדיו-מטבוליות: סקירה שיטתית ומטה-אנליזה

חוקרים סבורים כי יש הגיון בסקירה של חולים עם רוזציאה לנוכחות של מחלה קרדיו-מטבולית

25.10.2020, 16:52

ידוע זה מכבר כי רוזציאה הינה הפרעה עורית דלקתית כרונית, הקשורה למחלות מערכתיות רבות. עם זאת, הקשר בין רוזציאה לבין מחלות קרדיו-מטבוליות נותר שנוי במחלוקת עד היום. מטרת החוקרים הייתה להעריך את הקשר בין רוזציאה למחלות קרדיו-מטבוליות, על ידי ביצוע סקירה שיטתית ומטה-אנליזה.

החוקרים ערכו חיפוש מקיף של מחקרים שפורסמו לפני ה-16 באוקטובר 2019, במאגרי המידע PubMed, Embase, Library Cochrane ו- Web of Science. הם חישבו את יחסי הסיכונים המאוגדים או את ההבדלים הממוצעים המתוקננים.

החוקרים הכלילו בסקירה 13 מחקרים שייצגו 50,442 חולים עם רוזציאה. הם מצאו כי לחולים עם רוזציאה הייתה שכיחות גבוהה יותר של דיסליפידמיה ויתר לחץ דם, כמו גם כולסטרול כולל, LDL, טריגליצרידים, לחץ דם סיסטולי ודיאסטולי וגלוקוז בצום גבוהים יותר. עם זאת, לא נמצא כי רוזציאה קשורה לנוכחות של מחלות לב איסכמיות, שבץ מוחי, סוכרת ו-HDL.

החוקרים הגיעו למסקנה כי ישנו מתאם בין נוכחות של רוזציאה לבין יתר לחץ דם ודיסליפידמיה, אך לא מחלת לב איסכמית, שבץ מוחי או סוכרת. הם סבורים כי ישנו צורך בסקירה לנוכחות של מחלה קרדיו-מטבולית בקרב חולים עם רוזציאה, מהלך שעלול לסייע באבחנה וטיפול הולם בשלב מוקדם של המחלה. מגבלת המחקר הייתה טמונה בכך שלא ניתן היה לבצע ניתוח של תתי-קבוצות על פי תת-הסוגים ודרגת החומרה של הרוזציאה.

מקור: 

Chen, Q. et al. JAAD 2020; 83(5); 1331-1340. https://doi.org/10.1016/j.jaad.2020.04.113

נושאים קשורים:  מחקרים,  תחלואה קרדיו-מטבולית,  סוכרת,  דיסליפידמיה,  יתר לחץ דם,  רוזציאה
תגובות