חדשות

לראשונה בישראל: ניתוח רובוטי להשתלת כליה בוצע ב"בילינסון"

האפשרות לניתוח להשתלת כליה באמצעות רובוט מהווה בשורה לסובלים מעודף משקל - הניתוח מעלה משמעותית את סיכויי הצלחת הניתוח עבורם

ניתוח להשתלת כליה באמצעות רובוט ב"בילינסון". צילום: יגאל אלימלך

בבית החולים בילינסון בפתח תקווה בוצע השבוע ניתוח השתלת כליה באמצעות רובוט. ד"ר אביתר נשר, מנהל מחלקת השתלות ב"בילינסון" וצוותו ביצעו את הניתוח יחד עם ד"ר אנדריי נדו, מנתח בכיר במחלקה לאורולוגיה ומומחה ברובוטיקה. בכך הפך "בילינסון" לאחד ממספר מרכזים מעטים בעולם המבצעים את ניתוח השתלת הכליה באמצעות רובוט. מושתל הכליה הראשון בישראל שהושתל באמצעות רובוט שוחרר לביתו במצב טוב מספר ימים לאחר הניתוח.

המטופל, בן 28 מנתניה, גילה שיש לו בעיה בכליה בצו הראשון לצה"ל בגיל 17 אולם מצבו הרפואי אפשר לו להמשיך לחיות כמו שאר בני גילו. לפני כשנתיים התבשר כי הכליות שלו הפסיקו לעבוד והוא החל בטיפולי דיאליזה, נזקק להשתלת כליה והחל לחפש יחד עם בני משפחתו וחבריו תורם. בזכות עמותת מתנת חיים נמצא לו לבסוף תורם אלטרואיסט מתאים – סטודנט לרפואה בן גילו. השבוע הוא עבר את השתלת הכליה באמצעות רובוט, לראשונה בישראל.

יתרונות הניתוח באמצעות רובוט הן החלמה מהירה יותר, סיכון נמוך יותר לזיהומים לאחר הניתוח וכן גודל החתך ומיקומו – בניתוח השתלת כליה סטנדרטי מבצע המנתח חתך גדול יחסית של 30 ס"מ בצד ימין ובבטן התחתונה. בניתוח באמצעות רובוט גודל החתך של 7 ס"מ בלבד והוא במרכז הבטן, דבר המאפשר איחוי מהיר יותר של הפצע הניתוח.

כ-30% מהחולים הזקוקים להשתלת כליה סובלים מהשמנת יתר. אחד מהסיבוכים הנפוצים בחולים אלה היא שרידות הכליה המושתלת.  בזכות ניתוח השתלה באמצעות רובוט קטנים הסיכויים לסיבוך זה. יתרון נוסף: כ-5%-10% מהחולים סובלים מבקע לאחר הניתוח וניתוח זה מונע היווצרות הבקע .עוד יתרון משמעותי הוא הפחתה משמעותית בדחיית השתל והישרדותו לאורך זמן רב יותר.

ד"ר נשר מסר: "זו פריצת דרך בעולם השתלות האיברים המשדרגת  את היכולות והאיכות הרפואית וזו בשורה בפרט עבור מאות ממתינים להשתלת כליה הסובלים מבעיית עודף משקל שהניתוח היה עבורם קשה ומורכב  מהרגיל".

נושאים קשורים:  השתלת כליה באמצעות רובוט,  ד"ר אביתר נשר,  ד"ר אנדריי נדו,  דיאליזה,  השתלת כליה,  תרומת כליה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
02.10.2020, 10:40

בלינסון בכלל וד"ר נשר בפרט מבצעים ניתוחים יפים וברמה גבוהה. לשם מה צריכה מדינת ישראל שיש בה כ300 השתלות כיליה בשנה 6 (!) מרכזים משתילים כולל 3 (!) במרכז הארץ ועוד 2 בפריפריה עם נפח ניתוחים נמוך שלפחות באופן פוטנציאלי מוריד את אייכות התוצא שלהם? מדינה שיש בה כביש 6 עם זמני נסיעה של 3 שעות מקסימום?

אנונימי/ת
02.10.2020, 21:02

בשביל שלא יהיה מונופול למרכז אחד....וחבל שאתה כותב באנונימיות..זה נותן את התחושה שאתה בעל אינטרס

אנונימי/ת
02.10.2020, 22:57

קצת קשה לי לראות כיצד בהשתלות כליה מתקיימים כשלי שוק, הצע יוצר ביקוש, הורדת מחירים עקב תחרות.
המונח מונופול לא כל כך מתאים כאן....

אנונימי/ת
10.11.2020, 22:45

ואתה עוד עונה לו באנונימיות.... וגם אני כותב לכם באנונימיות , חחחח....

אנונימי/ת
03.10.2020, 10:47

כבר הוכח אין ספור פעמים, בתחומים רבים של כירורגיה, שלרובוט אין יתרון משמעותי בתוצאות הטיפול בחולה . זהו גימיק המשמש לשיווק , בסיוע אגרסיבי של החברות המייצרות רובוטים, ואשר עולה הון תועפות למערכות הבריאות בעולם ובארץ. אם מישהו שואל מדוע אין כסף למחלקות פנימיות לטיפול נמרץ או לטיפול בזקנים , התשובה טמונה בין השאר ( כן, רק בין השאר ולא בלעדית) בבזבוז המטורף בתרופות יקרות שתועלתן אפסית או בשימוש בטכניקות יקרות , כמו זו המוצגת כאן שאינן מקדמות משמעותית את תוצאות הטיפול.