נפרוסלקרוזיס

נפרוסקלרוזיס עם יתר לחץ דם: כיצד לשפר את אמצעי האבחנה?

חוקרים מצאו כי עדיין לא נמצא קריטריון קליני מספיק טוב לחיזוי צורך בביופסיית כליה וכי קשה לאמוד את התועלת אל מול הסיכון

דגימות ביופסיה. אילוסטרציה

ישנה סברה כי נפרוסקלרוזיס עם יתר לחץ דם גורמת לאי ספיקת כליות סופנית במטופלים רבים (ESKD) אבל האבחנה שנויה במחלוקת ומבוססת על קריטריונים קלינים עם דיוק אבחוני נמוך.

מטרת המחקר הייתה להעריך ולשפר את תהליך האבחנה עבור מטופלי נפרוסקלרוזיס.

במחקר נכללו בוגרים ממחקר מבוסס אוכלוסייה HUNTי(n=50,552) עם מחלה כלייתית כרונית (CKD) אשר הופנו לביופסיית כליה בין השנים 1988-2012 (n=7,261) ומטופלי מרפאה נפרולוגית שלא נבחרו (n=193) להתאמה. במחקר נעשה שימוש ניתוח בעץ קבלת החלטות ושיטת ROC מבוססת עקומה עבור חתכים אופטימליים בכדי לשפר את הקריטריונים הקליניים לנפרוסלקרוזיס.

החוקרים מצאו כי שכיחות נפרוסקלרוזיס באוכלוסייה הכללית הייתה 2.7%. ירידה ב-eGFR, הסיכון לאשפוזים הקשורים לכליה ו-ESKD הושוו למטופלים עם מחלת כליה סוכרתית. בעוקבת הביופסיה, הקריטריון הקליני הנוכחי היה בעל רגישות נמוכה מאד (0.13) אבל בעל ספציפיות גבוהה (0.94) עבור ארטריונפרוסקלרוזיס מאומתת בביופסיה. אלגוריתם אבחנתי חדש ומשופר המבוסס על פרוטאינוריה (הפרשת חלבון בשתן) (0.75 גרם ליום>), לחץ דם סיסטולי, (>155mmHg) וגיל (75 שנים<) שיפר רק באופן גבולי את הדיוק האבחנתי (רגישות 0.19, ספציפיות 0.96). בדומה לכך, עדיין נצפו מקרים חיוביים כוזבים במקרים הניתנים לטיפול כמו גלומרולונפריטיס, גלומרולונפריטיס אינטרסטיציאילית ואחרים (40% מסך כל הבדיקות החיוביות).

ניתוח עקומת ההחלטה הראה כי הקריטריון החדש יכול להוביל ליעילות אבחנתית גבוהה יותר בייחוד עבור מטופלים בהם חושבים כי הנזק הפוטנציאלי קרוב לתועלת הפוטנציאלית (בביופסיית כליה) ואילו במטופלים אשר היו בעלי סיבולת גבוהה יותר לביופסיה (יחס נזק תועלת 1:4>) צריכים לשקול ביופסיית כליה לחיוב.

לסיכום, שיפורים עתידיים של הקריטריון הקליני הנוכחי נראים כעת רחוקים. יש לדון בתועלת לעומת הסיכון בביופסיית כליה בצורה יותר אקטיבית עם המטופלים אשר נבחרו לעבור את הפרוצדורה על מנת להפחית את הקלסיפיקציה השגויה ולהכווין טיפול.

מקור:

Stein I. Hallan et al. (2020). Journal of internal medicine.   doi:10.1111/joim.13146  

נושאים קשורים:  נפרוסלקרוזיס,  יתר לחץ דם,  מחלת כליה כרונית,  כלי אבחון,  קריטריון קליני,  ביופסיית כליה,  ניתוח נזק מול תועלת,  מחקרים
תגובות