• יו"ר: פרופ' דמטריוס קרוסיס
  • מזכיר: ד"ר רוני מילוא
  • גזבר: ד"ר עדי וקנין
טרשת נפוצה

Semaphorin 4A כסמן ביולוגי של טרשת נפוצה ונוירומיאליטיס אופטיקה

סמנים ביולוגיים עוזרים לחזות תגובה לטיפול בחולי טרשת נפוצה

בחירת טיפול מתאים החל מהשלבים הראשונים של המחלה, תורם לפרוגנוזה טובה יותר במטופלים עם טרשת נפוצה. על אף שמספר תרופות משנות מהלך מחלה אושרו לטיפול בטרשת נפוצה, אין עדיין סמן ביולוגי מתאים שיכול לעזור לצפות את התגובה לטיפול.

החוקרים זיהו לאחרונה את ה-semaphorin 4Aי(Sema4A) בסרום כסמן ביולוגי לחיזוי יעילות הטיפול עם אינטרפרון בטא. שליש מהמטופלים עם טרשת נפוצה מראים רמות גבוהות של הסמן בדם. מטופלים אלו נוטים להיות בעלי מדד נכות מורחב גבוה יותר, ובעלי מאפיינים חיסוניים של Th17-skewing. באופן מעניין, מטופלים אלו לא מגיבים ביעילות לטיפול באינטרפרון בטא. עם זאת, אנליזה רטרוספקטיבית של עוקבת הטרשת הנפוצה שנעשתה על ידי החוקרים, מראה תגובה טובה יותר לטיפול עם פינגולימוד (FTY) בחולים אלו. היעילות של פינגולימוד נצפתה אפילו במטופלים שהועברו לטיפול זה בשלב מאוחר יותר, בגלל התקפים חוזרים ונשנים על אינטרפרון בטא.

תצפיות החוקרים מראות כי פינגולימוד הוא בעל הפוטנציאל להיות טיפול טוב יותר לחולים בעלי רמות Sema 4A גבוהות בדמם. יעילותן של תרופות משנות מהלך אחרות עדיין מוגבלת בקרב חולי טרשת נפוצה עם פרופיל Sema 4A כזה או אחר, ולכן חקירה מעמיקה יותר נדרשת על מנת לקבוע את תפקיד סמן זה בהתאמת טיפול בתרופות אחרות. עבור מטופלים עם נוירומיאליטיס אופטיקה, החוקרים מצאו שאחוז מטופלים מסוים גם כן מראה רמות גבוהות של Sema 4A.

בסקירה המדוברת, החוקרים דנים בהתקדמויות האחרונות בחקר הטרשת הנפוצה, תוך התמקדות בתפקידו של Sema 4A. בנוסף, מציגים החוקרים את המאפיינים הקליניים של חולי נוירומיאליטיס אופטיקה שהם בעלי רמות גבוהות של הסמן.

מקור: 

Okuno, T. et al. (2019). Clinical and Experimental Neuroimmunology. https://doi.org/10.1111/cen3.12490

נושאים קשורים:  טרשת נפוצה,  פינגולימוד,  נוירומיאליטיס אופטיקה,  סמן ביולוגי,  מחקרים
תגובות