• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

ארגון הבריאות העולמי מזהיר: עשרת האיומים הגדולים על בריאות האנושות

העולם צפוי למגפת שפעת נרחבת וקטלנית, כך מעריכים מומחי ה-WHO, שמכלילים גם את תופעת סרבני החיסונים בעולם, ובמיוחד כנגד חצבת, ברשימת האיומים הגדולים על בריאות העולם כיום

צוותי אמבולנסים במקסיקו נערכים לטיפול בשפעת החזירים. (צילום: אי-פי-אי)
צוותי אמבולנסים במקסיקו בהיערכות לטיפול בשפעת החזירים (צילום: אי-פי-אי)

ארגון הבריאות העולמי (WHO) פרסם בתחילת השבוע את "עשרת האיומים הגדולים ביותר על בריאות העולם ב-2019". במקום השמיני ממוקמת תופעת מתנגדי החיסונים. אם לא תטופל, הזהיר הארגון, היא עלולה לגבות את חייהם של עוד מיליוני בני אדם.

בהקשר זה נאמר בהודעת ה-WHO כי מגפות שונות נובעות מסרבני החיסונים. במסמך צוין כי רק בתקופה האחרונה חלה עלייה ב-30% בשיעור העולמי של מקרי חצבת ואת האשמה בכך תולה ארגון הבריאות העולמי בסירובם של מיליוני בני אדם להתחסן. מדובר במחלה שעד לא מכבר נחשבה לאחת מאלו שהודות לחיסונים הוכחדה. החיסון לחצבת מונע ברמה העולמית שניים עד שלושה מיליון מקרי מוות שנתיים וניתן להגדיל את שיעור המניעה בעוד 1.5 מיליון אם ישופר הכיסוי החיסוני.

אלא שכמה מדינות (בהן כידוע גם ישראל כפי שהומחש בנתוני מגפת החצבת שהתפרצה השנה), שהיו קרובות להכחדת המחלה, חוות עתה התפרצויות חדשות עקב סירובן של אוכלוסיות שונות מטעמים אלו ואחרים להתחסן.

במסמך צוין כי הסיבות לסירוב מורכבות ועל גורמי הבריאות להילחם בסרבנים. ה-WHO מתכוון בתכנית העבודה לשנה הזאת גם להגדיל את הכיסוי החיסוני לסרטן צוואר הרחם (חיסון כנגד ה-HPV).

בין עשרת האיומים הגדולים ביותר על בריאות בני האדם בעולם בשנה זאת, מונה ה-WHO גם את שינויי האקלים וזיהום האוויר הגורמים כבר עתה למותם של שבעה מיליון בני אדם בעולם בכל שנה וכ-90% מאוכלוסיית העולם נושמת אוויר מזוהם. המזהמים המיקרוסקופיים שבאוויר חודרים למערכת הנשימה והדם, פוגעים בריאות, בלב ובמוח. עקב כך מתים אנשים מסוגי סרטן, שבץ מוח, התקפי לב ומחלות ריאה.

אחת הסיבות המרכזיות לזיהום האוויר היא שריפת דלקים, הגורמת גם לשינויי אקלים. שינויי האקלים, צופה ה-WHO, עלולים לגבות חייהם של עוד 250 אלף איש בכל שנה, בין השנים 2030 ל-2050. מקרי מוות אלה יהיו עקב תת תזונה, מלריה, שלשולים ומכות חום.

מעל 1.6 מיליארד איש, יותר מחמישית מאוכלוסיית העולם, חיים באזורי סכנה אקלימית, בהם גם כמיליון פליטים החיים במחנות, שם הם מצויים בסכנת הרעבה, פגיעות קור וחום וזיהומים.

מומחי ה-WHO מעריכים כי העולם צפוי למגפת שפעת נרחבת וקטלנית. בארה"ב בלבד מתו השנה 13 ילדים משפעת, כאשר הזן המרכזי הפוגע בארה"ב הוא H1N1 (מחולל "שפעת החזירים"). קשישים עלולים להיפגע מ"בני הדוד" של זן נגיף זה. בשנה שעברה גבתה השפעת את חייהם של עשרות ישראלים.

למרות "החדשות הטובות" שהטיפולים שפותחו עבור HIV הביאו לכך שיותר חולים זוכים לתוחלת חיים הקרובה לשל אלה שאינם נושאים את הנגיף, כיום חיים בעולם עם הנגיף כ-37 מיליון בני אדם. טיפול ה-prep המונע הביא להפחתה משמעותית בשיעורי ההדבקה בנגיף, אלא שהבעיה היא עדיין שהמדע לא מצליח לפתח חיסון יעיל נגד הנגיף החמקמק, בעיקר משום שהוא יוצר מוטציות רבות. מרבית ההדבקות נרשמות כיום במדינות אפריקה שבה אחד מכל ארבעה נשאי ה-HIV בעולם, כאשר בראשם מתבגרות וצעירות מאזור הסהרה. קבוצות נוספות שבהן שיעורי ההדבקה גבוהים הם הומואים, נרקומנים ועובדים בתעשיית הזנות.

מערכות בריאות חלשות שאינן מעניקות טיפול נאות בקהילה ובבתי החולים נכללו גם הן ברשימת האיומים לצד מחלות לא מידבקות כמו סרטן ומחלות לב הגורמות לכ-15 מיליון מקרי מוות בשנה בעולם, וזיהומים קטלניים כמו אבולה (למרות שכבר נמצאת תחת שליטה עדיין גובה חייהם של יותר מ-1 מיליון בני אדם) וקדחת דנגי שלהערכת ארגון הבריאות העולמי, 40% מאוכלוסיית תבל נמצאת בסיכון למחלה זאת - כ-390 מיליון נדבקים בה מדי שנה. תסמיני דנגי הם דמויי שפעת כאשר 20% מהנדבקים הם מקרים חמורים במיוחד. רוב המקרים של מגיפות אלו מתרחשות בעונות הגשם במדינות נחשלות כמו בנגלדש והודו.

נושאים קשורים:  ארגון הבריאות העולמי,  מגיפה,  סרבני חיסונים,  חצבת,  קדחת דנגי,  שפעת קטלנית,  זיהום אוויר,  שינויי אקלים,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
24.01.2019, 15:47

"במקום השמיני ממוקמת תופעת מתנגדי החיסונים. אם לא תטופל, הזהיר הארגון, היא עלולה לגבות את חייהם של עוד מיליוני בני אדם".
האמנם?
לפני כ-40 שנה ילדים חוסנו ב-12 חיסונים לערך. כיום מדובר ב-54 חיסונים בשתי השנים הראשונות לחיים. לכל חיסון יש פוטנציאל לנזק ולהחלשת מערכת החיסון. כל חיסון מכניס אלמנטים זרים לגוף ועלול לגרום לנזקים ארוכי טווח למערכות הנוירו-הורמונליות.
והחמור מכל - האוכלוסיה לא נהיית יותר בריאה בשום פרמטר - גופני - נפשי - אוטואימוני - וסרטני. אם כך - אולי יש מקום לשינוי פרדיגמטי, קרי, שימור וקידום הבריאות. יותר ויותר רופאים מאמינים בחיזוק האורגניזם "מבפנים"; חיזוק המערכות הפנימיות ובכלל זה מע' העיכול.
המיפוי הגנומי, הטכנולוגיה הדוהרת ובכלל זה הוספת החיסוניים למיניהם - לא תורמים ולא יתרמו להכחדת מחלות. שהרי, אין מדובר בריסוס נגד חרקים (המסוכן לכשעצמו...). על כן, מחלות לא נכחדות בשל חיסונים. מחלות נכחדות בשל חיזוק האורגניזם בפני מזהמי חוץ. חישבו נא על כך בכובד ראש.

אנונימי/ת
27.01.2019, 23:41

אני תוהה מדוע ממשיכים לשסות את כולנו באלו שאינם מחוסנים. הרי אם הם בריאים הם לחלוטין לא מסוכנים. לעומת זאת, יש לפחות 10% מהמחוסנים שעלולים להידבק אך לא להראות סימפטומים של המחלה, ולהדביק אחרים מבלי שהם ידעו ואנחנו נדע. במצב בו רק 2% אינם מחוסנים, ורובם המכריע בריאים, אנו תולים את מבטחנו בהאשמתם, אך מתעלמים מהמדביקים הפוטנציאלים האחרים שהם לפחות פי חמישה מאלו שלא חוסנו כלל.
אולי הגיע הזמן להודות שאין שום אפשרות למגר את החצבת, גם באוכלוסיה מחוסנת ב=100%, ולהפסיק לגרום לשסעים בעם שקשה מאד יהיה לרפאם.
וכדאי גם להזכיר את הופעתם של זנים אלימים יותר בשל החיסון, את תפיסת מקומם של הזנים ה"ממוגרים" ע"י מחלות דומות אחרות (שהרי אין נישה ביולוגית ריקה), ואת הבעיה החמורה ביותר והיא הסחיפה של החולים מהגילאים הקלים יותר אל השוליים הקשים יותר, קרי תינוקות ומבוגרים, שם הסיבוכים גדולים יותר.
ראו את הבעיה שיש לנו עם תינוקות שאינם מחוסנים משום שלא קיבלו, כמו פעם, את הנוגדנים מאמותיהם שהיו מחוסנות באופן טבעי משום שהיו חולות, וכן דרך חלב האם.
אני חושב שאנחנו יורים לכיוונים לא נכונים, ומשאירים את הבעיות פתוחות ובכך גורמים להחמרתן.