חדשות

ההנחיות האירופיות לאבחון סף של יל"ד: גישה שמרנית ושונה מזו האמריקאית

על פי ההנחיות האירופאיות שפורסמו לאחרונה, היעד הראשון והחשוב ביותר הוא להביא את החולים המטופלים לסף שמתחת ל-140 סיסטולי

למעט יתר-לחץ דם, נמצאו פערים סטטיסטיים מובהקים
יתר לחץ דם (צילום: אילוסטרציה)

ההנחיות לרופאים בכל הנוגע ליתר לחץ דם שהוכנו בידי החברה האירופית לקרדיולוגיה (ESC) והחברה האירופית ליתר לחץ דם (ESH) דבקות בעקשנות בגישה השמרנית לגבי אבחון סף של 140/90 ומתמקדות בשיפור השליטה בנתון הזה באמצעות שילוב שתי תרופות נגד יתר לחץ דם כשלב ראשוני עבור רוב החולים.

ההנחיות הופצו בעקבות הכנס השנתי של שני הארגונים האירופיים שהתקיים בשבת האחרונה בברצלונה וזאת בהמשך לפרסום בנושא הזה לאחר כנס ה-ESC שנערך באוגוסט האחרון.

הגישה האירופית שונה במידת מה מזו האמריקנית. "בהרבה מובנים יש עקביות בהנחיות האירופיות הדומות לאלו של ארגוני רפואה אמריקניים, אבל הגישה האירופית היא במידת מה יותר שמרנית לגבי הסף התחתון והיעד לטיפול", אמר ד"ר בראיין וויליאמס מיוניברסיטי קולג' לונדון ומי שחיבר את מסמך ההנחיות בתוקף תפקידו כיו"ר ה-ESC.

מסמך ההנחיות האמריקאי שניסחו בשנה שעברה הקולג' האמריקני לקרדיולוגיה, ה-ACC והתאגדות רופאי הלב, ה-AHA, ביצע רוויזיה לגבי אבחון הסף 130/80 כשלב ראשון במצב של יתר לחץ דם בעוד שהאירופים מכנים זאת סף "גבוה-נורמלי". האמריקנים גם קבעו כי 140/90 הוא שלב שני והמליצו על טיפול תרופתי עבור שני השלבים.

בראיון ל-MedPage Today אמר ד"ר וויליאם ווייט, לשעבר נשיא החברה האמריקנית ליתר לחץ דם, ה-ASH: "ההמלצות האירופיות הגיוניות ופרגמטיות". מסמך ההנחיות שנוסח על ידי שני הארגונים ACC ו-AHA – מקביליהם של הארגונים האירופיים – ספג מידה מסוימת של ביקורת משתי סיבות: הן התבססו על מחקר אחד ("ספרינט") וכן אוכלוסיית המחקר הזה לא היתה בגיל שמתחת ל-60 וכולם היו חולים.

ד"ר וויליאמס הוסיף: "ההנחיות האירופיות נמנעות מ'מדיקליזציה' של 140-130 מ"מ כספית סיסטולי. במקום זאת אנחנו מאמינים באופן ברור שהיעד החשוב ביותר הוא להביא את החולים המטופלים שלנו לסף שמתחת ל-140 סיסטולי, וזה צריך להיות היעד הראשון. כאשר יש יעדים נמוכים מזה, יש אנשים שמנסים להנמיך אותו מתוך חשש. בואו ננסה להביא כל אחד לסף של מתחת ל-140".

מסמך ההנחיות האירופי כולל הצבעה רחבת טווח של התרופות שמיועדות להנמיך את סף ה-140 ל-130 ולבחון אפשרות להנמיך מתחת ל-130 סיסטולי עבור אלה שהגיבו טוב לטיפול, אבל לא להגיע אל מתחת ל-120.

עבור בני 65 ומעלה, היעד הוא להוריד את לחץ הדם הסיסטולי מ-140 ל-130 אבל לא מתחת לסף מדיד זה. "יש בכך", הדגיש ד"ר וויליאמס, "שינוי גדול, מאחר שבעבר היעד היה להנמיך 150 ל-140 באמצעות תרופות עבור בני 65 ומעלה. היעדים עתה הם יותר אגרסיביים אבל אנחנו מייעדים אותם למבוגרים ניידים, בכושר גופני סביר ולא לשבריריים. עבור ה'שבריריים' ואלה שמתגוררים בדיור מוגן, אין מספיק ראיות, כך שעל הרופאים יהיה להשתמש בשיפוט שלהם בקביעת הטיפול".

יש לציין כי קולג' הרופאים האמריקני (American College of Physicians) והקולג' של רופאי המשפחה ניסחו ב-2017 מסמך הנחיות שנוי במחלוקת כאשר המליצו על 150 מ"מ כספית סף סיסטולי ועל טיפול עבור החולה הממוצע ובבגירים בני 60 ומעלה בסיכון נמוך.

האירופים חושבים עתה כי ההנחיות החדשות מיועדות להפסיק את האדישות והאינרציה הקלינית, כך מגדיר זאת ד"ר וויליאמס, שתורמת לשליטה גרועה בערכי לחץ הדם. עוד אמר כי אחד היעדים שהאירופים קבעו הוא לפשט את ההמלצות הטיפוליות, "ועשינו זאת".

"אנחנו יודעים", אמר ד"ר וויליאמס, "כי טיפול אופטימלי צריך להינתן עבור רוב האנשים. מדוע שלא 'ננרמל' את הקונספט ולפיו החולה צריך להיות מטופל באמצעות שתי תרופות בשלב התחלתי. רוב ההנחיות מנוסחות סביב זה, אבל עלינו להצביע עליהן באופן ישיר עבור הרופאים המטפלים. 'תתחילו עם שתי תרופות' – ובמסמך הנוכחי ההמלצה הזאת ברורה באופן מלא וברור".

בעוד שמטופלים שהם במידת לחץ דם גבוהה מהסף הטיפולי, או מאובחנים כזקנים שבריריים ולכן הם בגדר חריגים מההמלצות, מסמך ההמלצות מדגיש עתה במפורש שהטיפול המשולב בשתי תרופות נגד יתר לחץ דם מיועד לרוב האנשים שעד כה טופלו בתרופה יחידה שלא תמיד סייעה בהשגת היעד. צריך להביא בחשבון שיהיו אנשים שמטופלים עתה בתרופה יחידה וזו אכן מביאה באופן מובהק להנמכת הסף, ואם יחלו ויעבירו אותם לנטילת שתי תרופות, הם יציגו ערכים יותר מדי נמוכים.

בכנס האירופי הבא של שני הארגונים יידונו ההנחיות ביתר פירוט לגבי הטיפול בסטטינים עבור מטופלים רבים נוספים עם יתר לחץ דם – לא רק אלה שכיום מאובחנים (ומקבלים אותו) בהתבסס על הערכת סיכון קרדיווסקולרי מלא שלהם, לחץ דם בהריון, מצבי חירום של יתר לחץ דם, יתר לחץ עמיד, פרפור פרוזדורים, מניעת קרישת דם וכן המלצות חזקות יותר ומפורטות עבור ניטור דם בבית ובאופן אמבולטורי.

נושאים קשורים:  יתר לחץ דם,  טיפול בית לחץ דם,  ההנחיות האירופיות,  ההנחיות האמריקאיות,  לחץ דם סיסטולי,  חדשות
תגובות

איני מסכים עם ההנחיה האירופית להורדת לחץ הדם הסיסטולי במדידות בבית רק נמוך מ - 135 ממ"כ. אני מצליח להוריד את לחץ זה מתחת ל - 130 ממ"כ במרבית המטופלים שלי שרובם מעל גיל 65 אבל אינם שבריריים ללא כל תלונות של היפוטנסיה.

אנונימי/ת
03.07.2018, 20:32

האתגר העיקרי הוא לאבחן את עשרות האחוזים מהאוכלוסייה שלא מאובחנים. לשם כך יש להשיק ולחזק תוכניות לבדיקות סקר. בדיקת סקר של ל"ד היא מהפשוטות ביותר שקיימות ברפואה, עלות אפסית ללא תופעות לוואי ותוצאה מיידית, ניתנת לביצוע ע"י הדיוטות. אפשר לשלוח נערים מבתי ספר עם מכשירי לחץ דם פשוטים לדפוק על דלתות של אנשים ולהציע להם להיבדק.

האתגר השני הוא כמובן לאזן את לחץ הדם של הסובלים מיל"ד, שכיום אצל עשרות אחוזים מהם אינו מאוזן, כתוצאה משילוב של חוסר מעקב של הרופא המטפל, רישום תרופות בודדות כקו ראשון מה שפוגע ביעילות ומגדיל תופעות לוואי ולכן גם מביא לירידה בהיענות החולים לטיפול.

אחרי שנטפל בשני האתגרים האלה ונאבחן את כל האוכלוסייה ונאזן לה ל-140 שבאופן שמוכח חד משמעית שיפחית במידה ניכרת תחלואה ותמותה קרדיווסקולרית, אז יהיה מקום לדון על היתרונות והחסרונות של טיפול אגרסיבי יותר. זה סדר העדיפויות הראוי, לטעמי.