חדשות

שיא השתלות ב"הדסה" בשנה האחרונה: 22 השתלות כבד ו-44 השתלות כליה

לדברי מנהל יחידת ההשתלות ב"הדסה", ד"ר הדר מרחב, מספר השתלות הכבד והכליה הוכפל בשנה החולפת לעומת השנה שעברה

ניתוח השתלת כבד ב"הדסה". כיום מבוצעות השתלות כבד רק בבתיה"ח איכילוב, הדסה עין כרם, בילינסון ושניידר (צילום: "הדסה")

המרכז הרפואי "הדסה" עין-כרם פירסם הבוקר (ג') את סיכום שנת הפעילות ביחידת ההשתלות שלו, וציין זו היתה "שנת שיא של כל הזמנים" בבית החולים.

ד"ר הדר מרחב, מנהל יחידת ההשתלות ב"הדסה", מסר: "בשנת 2017 ביצע צוות היחידה 22 השתלות כבד - עלייה ב-100% במספר ההשתלות לעומת השנה הקודמת, ו-44 השתלות כליה - עלייה ב-95% לעומת השנה הקודמת".

לדבריו, "לא רק המספרים הגבוהים הללו הם שהציבו את היחידה בקדמת העשייה של בית החולים הדסה - גם שיעור ההצלחה של ההשתלות, שהוא מן הגבוהים שידענו בכל קנה מידה".

מערך ההשתלה בהדסה נותן מענה למטופלים מכל רחבי הארץ. הצוות הוא רב-תחומי וכולל מנתחים, נפרולוגים, הפטולוגים ומרדימים, אחים ואחיות, צוות מתאמות, צוות חדר ניתוח, עובדת סוציאלית ואנשי מינהלה. היחידה נשענת באופן משמעותי יום-יומי על אגף הדימות, המחלקה לסיווג רקמות, המחלקה לפתולוגיה, שרותי בנק הדם, המחלקה האורולוגית והמחלקה למחלות זיהומיות. כמעט כל השירותים ומחלקות בית החולים האחרות מעורבים בדרך זו או אחרת בטיפול בחולים המורכבים שעוברים השתלות.

עוד ציין ד"ר מרחב, כי במהלך 2017 בוצעה גם השתלה בהצלבה במשותף עם בית חולים אחר. "למושתלת שטופלה אצלנו לא נמצא בן משפחה שיוכל לתרום לה כליה - ולכן היא קיבלה את הכליה מקרוב משפחה של מטופל מ'בילינסון', שקיבל את הכליה מבעלה". לדבריו, "למצוא התאמה בין החולים לבין בני המשפחה שלהם זה כמעט עניין שבשגרה - אבל מציאת התאמה בהצלבה שכזו, עם אדם זר, מיוחדת במינה".

כמו כן בוצעו השתלות כבד בחולים עם כשל כבד חריף, "פרוצדורה המאתגרת את כל המערך בשל מחלתם הקשה ומצבו של הכבד", אמר ד"ר מרחב.

עוד בוצע בשנה היוצאת "מרתון השתלות", במשך יומיים רצופים בהם בוצעו בזו אחר זו חמש השתלות כבד ושלוש השתלות כליה. "לא כולן היו פרוצדורות פשוטות - בחלקן התמודדנו עם אתגרים רפואיים גדולים. בחלק מהמקרים, מטופלים המגיעים למצב של צורך בהשתלה, זקוקים לה באופן בהול ונמצאים בסכנת חיים. ההשתלה היא בבחינת הצלתם, ללא כל ספק".

"ראוי לזכור", הדגיש ד"ר מרחב, "שכל השתלה מעניקה חיים חדשים למטופל והיא גם בגדר תחילתם של חיים חדשים לתורמים חיים ולמשפחות שהחליטו לתרום איברים של יקיריהם שנפטרו. לדעתי זה מעשה הרואי ואני מוצא לנכון לעודד כל אדם לחתום על כרטיס אד"י לתרומת איברים".

נושאים קשורים:  חדשות,  השתלות,  המרכז הרפואי "הדסה",  השתלת כבד,  השתלת כליה,  ד"ר הדר מרחב
תגובות
אנונימי/ת
28.02.2018, 20:47

בבילינסון 33 השתלות כבד ב-2017 ו-36 ב-2016 ללא אזכור

אנונימי/ת
11.03.2018, 20:31

ברמב"ם היה בערך אותו מספר של השתלות כליה ואף אחד לא מנפנף בזה, פשוט עושים את העבודה נכון, טוב ובצנעה!