חדשות

שנת שיא בהשתלות כליה ב"שניידר": 29 השתלות בוצעו בתינוקות, ילדים ובני נוער

מחצית מההשתלות נעשו לאחר תרומת כליה מהמשפחה או על ידי תורם אלטרואיסטי, ומחצית מתרומת איברים מן המת; המושתלת הצעירה ביותר הייתה ילדה בת שנתיים, שאביה תרם לה כליה; השנה מציין "שניידר" 25 שנה להקמתו ומוציא לאור ספר הסוקר את ההיסטוריה של בית החולים לילדים

מרכז "שניידר" לרפואת ילדים (צילום: יח"צ)

שנת 2016 נרשמה כשנת שיא בהשתלות כליה בילדים במרכז שניידר לרפואת ילדים בפתח-תקווה. בית החולים מסר אתמול (א'), כי במהלך השנה החולפת בוצעו בו 29 השתלות כליה בתינוקות, בילדים ובבני נוער – כולן השתלות להצלת חיים.

14 ניתוחי השתלות בוצעו לאחר שהתקבלה תרומה מן המת ו-15 ניתוחים בוצעו לאחר שהתקבלה תרומת כליה מקרוב משפחה של הילד או מתרומה אלטרואיסטית. המושתלת הצעירה ביותר הייתה ילדה בת שנתיים שאביה תרם לה כליה. המושתל המבוגר ביותר היה בחור בן 23, בעל צרכים מיוחדים. בגיל 10 עבר השתלה מהמת וכעבור חצי שנה של דחיה חריפה - חזר לדיאליזה. בתחילת שנת 2016 קיבלה משפחתו את ההודעה שנמצאה תרומה עבורו. לאחר שכמעט כל חייו טופל בדיאליזה, איכות חייו השתפרה משמעותית לאחר ההשתלה.

בין המושתלים האחרים: נער בן 15 שסבל מאי ספיקת כליות חריפה ולאחר שהוריו נמצאו כלא מתאימים לתרום לו כליה, תרם לו דודו; ילדה בת 10 שסבלה ממחלה תורשתית מולדת ונזקקה להשתלת כבד וכליה; שני ילדים קרובי משפחה, בן 10 ובת 5, הסובלים ממחלה תורשתית מולדת זכו לחיים חדשים בזכות תורם אחד; ילדה בת 8 שאמה תרמה לה אונת כבד וכליה בשל מחלה גנטית מטבולית מולדת; ילד בן 3 אשר טופל שנתיים בדיאליזה בשל אי ספיקת כליות.

ניתוחי ההשתלות בוצעו על ידי ד״ר סיגל אייזנר וד"ר מיכאל גורביץ, רופאים בכירים במערך ההשתלות במרכז שניידר.

כדי לאפשר ביצוע ניתוחי השתלות כליה – ניתוחים מורכבים במיוחד כשמדובר בילדים קטנים – נדרשת היערכות מיוחדת של צוות רב תחומי בבית החולים, הכולל כירורגים-מומחים בהשתלות איברים בילדים, צוות אולטרה-סאונד, רופאי מחלקת ילדים ג', רופאים מרדימים, אחיות חדר ניתוח, צוות טיפול נמרץ ועוד.

בראש מערך ההשתלות ב"שניידר" עומד פרופסור איתן מור; בראש צוות חדר הניתוח ומחלקת ההרדמה עומד ד"ר יעקב כץ; את צוות היחידה לטיפול נמרץ מוביל ומנהל ד"ר אלחנן נחום, בראש צוות המכון הנפרולוגי ויחידת הדיאליזה עומדת ד"ר מרים דוידוביץ; בראש צוות מחלקת ילדים ג' עומדת ד"ר עירית קראוזה. מתאמת ההשתלות בבית החולים היא נעמי זנהנדלר.

עוד מסר בית החולים, כי ב-2016 בוצעו בו 14 השתלות כבד ו-3 השתלות לב.

מרכז שניידר לרפואת ילדים מסר כי הוא מבצע את מרבית ניתוחי השתלות האיברים בילדים בישראל. הוא גם מבתי החולים הבודדים לילדים בעולם שערוך לבצע מספר ניתוחי השתלות איברים במקביל. מאז הקמתו בוצעו בו למעלה מ-500 השתלות לב, ריאה, כבד וכליות בתינוקות, בילדים ובבני נוער.

25 שנה להקמת "שניידר"

כריכת הספר "הילדים של שניידר" (צילום: יח"צ)

כריכת הספר "הילדים של שניידר" (צילום: יח"צ)

בתוך כך, חוגג השנה "שניידר" 25 שנים להקמתו. במסגרת האירועים יצא לאור ספר חדש - "הילדים של שניידר". הספר סוקר את סיפור הקמתו ופעילותו של בית החולים את הספר ערך איתי בחור. בספר תיאור התהליכים ההיסטוריים שקדמו להקמתו – סקירה מקיפה, ראשונה מסוגה בעברית, העוסקת בהסטורייה של רפואת הילדים ובתי החולים לילדים בעולם ובארץ ישראל; כיצד בית החולים שינה את פני רפואת הילדים בארץ. חזון המייסדים, הקשיים וההתנגדויות השונות שעמן התמודד בעיקשות, עד שהחל לרשום הצלחות והתבסס כמוביל ברפואת הילדים וכמודל, שעל פיו מתוכננים ומופעלים מערכי אשפוז וטיפול בילדים בארץ וגם מחוצה לה. כן סוקר הספר הישגים בתחום הקליני והמחקרי.

פרופסור יוסף פרס, מנהל "שניידר", אמר אתמול: "25 שנה הם פרק זמן משמעותי לא רק בחיי אדם אלא גם בחייו של בית חולים. הספר נכתב מתוך רצון להנציח את העשייה הענפה ולהוקיר את האנשים שקשרו חייהם במרכז שניידר".

נושאים קשורים:  חדשות,  השתלות,  ילדים,  השתלת כליה,  היסטוריה של הרפואה,  מרכז "שניידר" לרפואת ילדים
תגובות