סוכרת

ירידה ביחס uEGF לקריאטינין מעידה על הידרדרות בתפקוד הכלייתי בחולי סוכרת סוג 2

ניסוי שבוצע בחולדות עם נפרופתיה סוכרתית הראה כי ירידה בשיעור של פי שניים ויותר ברמות uEGF קשורה להידרדרות בתפקוד הכלייתי

מכונת דיאליזה, תפקוד כלייתי (צילום: אילוסטרציה)

חולי סוכרת רבים סובלים מירידה בתפקוד הכלייתי ללא התפתחות אלבומינוריה. על מנת לאתר סמנים ביולוגיים חלופיים לנפרופתיה סוכרתית, ביצעו חוקרים ניתוח של תוכן פפטידים בשתן (urinary peptidomic analysis) במודל חולדות עם היפרגליקמיה ויתר לחץ דם, אשר מעודדים שינויים פתולוגיים בכליות המעידים בבני אדם על נפרופתיה סוכרתית.

בשתן של חולדות עם נפרופתיה סוכרתית, בהשוואה לחולדות ללא מחלת כליות, נצפו עליות ברמות של 297 פפטידים וירידות ברמות של 15 פפטידים. בין הפפטידים שנמצאו היו כאלו הקשורים לחלבונים המקושרים לנפרופתיה סוכרתית וכאלו שנבחנו במחקר זה כסמנים מקוריים לנפרופתיה.

בדיקת ELISA אישרה כי הרמות של אחד מחלבוני האב, גורם גדילה אפידרמלי בשתן (urinary epidermal growth factor - uEGF), היו נמוכות ביותר מפי שניים בקרב חולדות עם נפרופתיה סוכרתית, בהשוואה לחולדות הביקורת.

על מנת להעריך את התועלת הקלינית של uEGF כסמן לנפרופתיה סוכרתית, בחנו החוקרים את התוצאים הכלייתיים של 642 מטופלים שהשתתפו במחקר אדינבורו על סוכרת סוג ב (Edinburgh Type 2 Diabetes Study), אשר היו עם רמות אלבומין תקינות בשתן ותפקוד כלייתי שמור בקו הבסיס.

לאחר התאמה לגורמי סיכון כלייתיים ידועים נמצא, כי יחס נמוך של uEGF לקריאטינין קשור לממצא חדש של קצב סינון גלומרולרי (eGFR) הנמוך מ-60 מ"ל/דקה/1.73 מ"ר רבוע (יחס סיכויים [ORי]: 0.48, 95% רווח בר סמך 0.26-0.90); להידרדרות מהירה (מעל 5% בשנה) בתפקוד הכלייתי (ORי: 0.44, 0.27-0.72) או לשילוב של שני תוצאים אלו (ORי: 0.38, 0.24-0.62).

לסיכום, ירידה ביחס uEGF לקריאטינין מצביעה על הידרדרות מתקדמת בתפקוד הכלייתי בקרב חולי סוכרת סוג 2 עם רמות אלבומין תקינות בשתן. עם זאת, החוקרים מציעים כי יש לבחון ממצא זה באוכלוסיות נוספות עם מחלות כליה.

מקור:
Boris B. Betz, Sara J. Jenks, Andrew D. Cronshaw, Douglas J. Lamont, Carolynn Cairns, Jonathan R. Manning, Jane Goddard, David J. Webb, John J. Mullins, Jeremy Hughes, Stela McLachlan, Mark W.J. Strachan, Jackie F. Price, Bryan R. Conway; Urinary peptidomics in a rodent model of diabetic nephropathy highlights epidermal growth factor as a biomarker for renal deterioration in patients with type 2 diabetes; International Society of Nephrology, May 2016Volume 89, Issue 5, Pages 1125–1135
Published online: March 7 2016

נושאים קשורים:  סוכרת,  ירידה בתפקוד הכלייתי,  אלבומינוריה,  נפרופתיה סוכרתית,  פפטידים בשתן,  גורם גדילה אפידרמלי בשתן,  uEGF,  יחס uEGF לקריאטינין,  מחקר אדינבורו,  אלבומין בשתן,  מחקרים
תגובות