פגיעה כלייתי חריפה

פגיעה כלייתית חריפה, eGFR נמוך ואלבומין בשתן מנבאים סיבוכים חמורים של סוכרת סוג 2

מחקר נרחב וארוך טווח איתר גורמים המנבאים תחלואה ותמותה קרדיווסקולית, כלייתית ואחרת בקרב חולי סוכרת סוג 2

18.02.2016, 08:35
מכונת דיאליזה (צילום: אילוסטרציה)

חולי סוכרת נמצאים בסיכון מוגברים לפתח סיבוכים קרדיווסקולריים ואחרים. במחקרים נפרדים נמצא כי פגיעה כלייתית חריפה (acute kidney injuryי - AKI), אלבומין בשתן וקצב איטי של סינון כלייתי (eGFR) מנבאים תוצאים גרועים כל אחד לחוד, אך הערך הפרוגנוסטי של שילוב הגורמים הללו יחד עדיין אינו ידוע.

חולי סוכרת סוג 2 שגויסו למחקר העקבה SURDIAGENE היו תחת מעקב פרוספקטיבי עד להיארעות אירוע חמור הקשור לסוכרת, כפי שנקבע לפי ועדה בלתי תלויה: מוות, אירוע קרדיווסקולרי גדול (אוטם לבבי, שבץ, אי ספקית לב, קטיעה ורווסקולריזציה עורקית) או אי ספיקת כליות (הכפלה של רמות הקריאטינין בדם או מחלת כליות סופנית).

במהלך 69 חודשי מעקב, 411 מבין 1,371 משתתפי המחקר חוו AKI במהלך אשפוז. ניתוחים רבי-משתנים הראו כי AKI קשורה באופן מובהק לתמותה קרדיווסקולרית ולתמותה שאינה קרדיווסקולרית, כולל תמותה מסרטן. AKI נמצאה כגורם מנבא חזק לאירועים קרדיווסקולריים גדולים, אי ספיקת לב המצריכה אשפוז, אוטם לבבי, שבץ, קטיעת רגל או רווסקולריזציה, כמו גם רווסקולריזציה של עורק התרדמה (carotid).

AKIי, eGFR נמוך ונוכחות אלבומין בשתן ניבאו תמותה כללית ותמותה קרדיווסקולרית, גם בשילוב של שלושת הגורמים יחד במודלים רבי-משתנים. כל שלושת הסמנים הכלייתיים הללו נמצאו כגורמים מנבאים אף לרוב הסיבוכים ולסיכון לאי ספיקה כלייתית.

לסיכום, AKIי, eGFR נמוך ועלייה ברמות האלבומין בשתן מהווים, כל אחד בנפרד וכולם יחדיו, סמנים חזקים לתוצאים חמורים ותמותה ממחלת הסוכרת.

מקור:
Mathilde Monseu, Elise Gand, Pierre-Jean Saulnier, Stéphanie Ragot, Xavier Piguel, Philippe Zaoui, Vincent Rigalleau, Richard Marechaud, Ronan Roussel,Samy Hadjadj, and Jean-Michel Halimi, for the SURDIAGENE Study Group; Acute Kidney Injury Predicts Major Adverse Outcomes in Diabetes: Synergic Impact With Low Glomerular Filtration Rate and Albuminuria; Diabetes Care December 2015 38:2333-2340; published ahead of printOctober 28, 2015, doi:10.2337/dc15-1222

נושאים קשורים:  פגיעה כלייתי חריפה,  Acute kidney injury,  אלבומינוריה,  אלבומין בשתן,  EGFR,  תמותה קרדיווסקולרית,  אי-ספיקת כליות,  אי ספיקת לב,  רווסקולריזציה,  שבץ,  אוטם לבבי,  קטיעת רגל,  אירועים קרדיווסקולריים,  מחקרים
תגובות
18.02.2016, 20:53

למרבה הצער ניתן דגש מופרז על מחקר ומעקב של סמנים כלליים וחסר דגש על בירור מנגנונים הפיכים להדרדרות בסוכרת. גורמים הפיכים אלו הם אמנם בעלי פוטנציאל מסחרי מועט (ואף שלילי) וכוללים עודף פחמימות (כולל ממתיקים, פירות למיניהם וכד'), התייבשות וזיהומים (סביב שיניים, בעור ותחת-ציפורניים, בדרכי-השתן). כך יוצא, שכאשר מטופל סכרתי שיוצא מאיזון מביא סופסןף שתן לבדיקה - בודקים רק רמת חלבון/אלבומין ולא בודקים אם יש תאי-דלקת המעידים על זיהום...