סרטן תאי הכליה

אימונותרפיה ישירה עם תאים אוטולוגיים צפויה לשפר הישרדות בסרטן תאי הכליה

סקירה קובעת, כי אימונותרפיה ישירה משפרת את ההישרדות הכללית וההישרדות ללא התקדמות, עם דגש על חיסונים המשתמשים בתאים סרטניים אוטולוגיים שעברו טיפול להפחתת מסוכנות

21.03.2017, 09:51
סרטן הכליה (צילום: אילוסטרציה)

סרטן תאי הכליה (Renal cell cancer - RCC) הינו המחלה הממאירה העשירית בשכיחותה בקרב מבוגרים. בשנים האחרונות נחקרו באופן נרחב מספר גישות של אימונותרפיה פעילה ופסיבית במחקרים קליניים בהשתתפות מטופלים עם RCC.

מובאת להלן סקירה שיטתית שהעריכה את היעילות הקלינית של גישות שונות של אימונותרפיה ספציפית עבור מטופלים עם RCC.

בוצע חיפוש במאגרי המידע: Medline, Scopus, CENTRAL, TRIP, DART, OpenGrey ו-ProQuest, ללא סינון שפות, אחר מאמרים שפורסמו עד אוקטובר 2015.

חוקר אחד סקר תוצאות מאמרים עבור מידע לא רלבנטי וכפילויות מאמרים ושני חוקרים אחרים עבדו באופן בלתי תלוי בהוצאת מידע מהמאמרים. בוצע איסוף של ממצאי המחקרים ויעילות הטיפולים שנבדקו חושבה בעזרת Review Manager (גרסה 5.3. קופנהאגן: קבוצת קוקריין הנורדית, ארגון קוקריין).

אותרו 14 מחקרים מבוקרים בהם השתתפו 4,013 מטופלים עם RCC, זאת, לאחר שלילת מחקרים כפולים ולא רלבנטיים מ-11,319 הפניות שנאספו בסקירה הספרותית.

בסך הכל, חמישה חיסונים עם תאים סרטניים אוטולוגיים, חיסון אחד על בסיס פפטידי, חיסון אחד על בסיס נגיפי וחיסון אחד על בסיס תא דנדריטי נבחנו בתשעה מחקרים מבוקרים על אימונותרפיות ספציפיות פעילות.

שלוש גישות של אימונותרפיה פסיבית, הכוללות תאי הרג בהשראת ציטוקינים (cytokine-induced killer cells - CIK), טיפול בלימפוציטים עצמיים ותאי הרג בהשראת לימפוקינים עצמיים (autologous lymphokine-activated killer cellsי- LAK), נבחנו בארבעה מחקרים מבוקרים.

מחקר מבוקר אחד בחן את הפעילות המקבילה של תאים דנדריטים יחד עם תאי CIK.

איכות המחקרים היתה טובה בסך הכל. מטה-אנליזה של שבעה מחקרים הראתה, כי מטופלים שקיבלו אימונותרפיה ספציפית היו עם הישרדות כללית גבוהה יותר, באופן מובהק, בהשוואה לקבוצת הביקורת (יחס סיכון [hazard ratio - HRי]: 0.72, 95% רווח בר סמך: 0.58-0.89, p=0.003). כמו כן, מטה-אנליזה של ארבעה מחקרים הראתה כי קיים קשר מובהק בהישרדות ללא התקדמות בין מטופלים שמקבלים אימונותרפיה ספציפית בהשוואה לביקורת (HR: 0.86י, 0.73-1.00, p=0.05).

תוצאות הסקירה השיטתית מציעות, כי גישות מסוימות של אימונותרפיה ספציפית, כגון Reniale (חיסון עם תוצרי lysis של תאים סרטניים אוטולוגיים), ACHN-IL-2 (אינטרלויקין-2 מעורב בתאים סרטניים אוטולוגיים שטופלו בפורמלין), תאים סרטניים אוטולוגיים שהודבקו בנגיף מחלת הניוקאסל (NDV), טיפול בלימפוציטים עצמיים ותאי CIK - עשויים להיות יעילים כטיפול ב-RCC.

מקור:
Armin Hirbod-Mobarakeh, Hesam Addin Gordan, Zahra Zahiri, Mohammad Mirshahvalad, Sima Hosseinverdi, Brian I. Rini, and Nima Rezaei; Specific immunotherapy in renal cancer: a systematic review; Ther Adv Urol. 2017 Feb; 9(2): 45–58.
Published online 2016 Dec 19. doi: 10.1177/1756287216681246

נושאים קשורים:  סרטן תאי הכליה,  RCC,  אימונותרפיה,  אימונותרפיה ספציפית,  ארגון קוקריין,  חיסון נגד סרטן,  תאי הרג בהשראת ציטוקינים,  חיסון עם לימפוציטים,  תאי הרג בהשראת לימפוקינים עצמיים,  הישרדות כללית,  הישרדות ללא התקדמות,  תאים סרטניים אוטולוגיים,  מחקרים
תגובות